Kennis delen?
Tuurlijk, dat moeten we doen, dat is logisch! En toch gebeurt het vaker niet dan wel. Hoe komt dat eigenlijk? Het antwoord op die vraag is niet zo moeilijk. Er zijn legio redenen om kennis niet te delen, maar twee ervan zijn hier bijzonder belangrijk:
Ten eerste
Is kennis macht, althans zo denkt men. Het hebben van kennis is waardevol, het geeft je een voorsprong. Kennis delen lijkt gelijk te staan aan het verlies van die voorsprong. En dan is het misschien niet meteen duidelijk wat dat jou zou kunnen opleveren.
Ten tweede
Is kennis vaak moeilijk onder woorden te brengen. Soms zijn we ons helemaal niet bewust van het feit dat we iets weten wat de ander niet weet. Of dat die ander iets zou kunnen, willen, of moeten met onze kennis en expertise. En als we dat al wel weten, is het moeilijk om zomaar even uit te leggen wat we allemaal weten.
Kennis delen moet je willen en kunnen.
En daarin zit de waarde van het Van Eijk project: In de samenwerking van het KSC, Van Eijk, en CRAFT Education kwamen willen en kunnen samen. Van Eijk wilde haar kennis over transmissie en tandwielen graag laten optekenen, vastleggen, en delen. Zij zagen de voordelen van het delen van kennis. Voor hun interne bedrijfsvoering, waarin jonge mensen de kneepjes van het vak moeten leren zonder dat ze daarin op school onderricht krijgen. En voor de externe bedrijfsvoering of de commerciële kant van de zaak: “Je kunt tenslotte niet iets verkopen waarvan niemand weet dat het bestaat of hoe het werkt”, alsdus Nicol van Hoof, directeur van Van Eijk.
Maar net als tandwielen maken, is ook kennis borgen een vak apart. Dat doe je niet even op een blauwe maandag. Dat vraagt om expertise over hoe die kennis omhoog te halen, overdraagbaar te maken, en gestructureerd op te tekenen. En daar kwam CRAFT Education in beeld. Zij stelden de werknemers van Van Eijk in staat om stil te staan bij hun dagelijkse werk, om met ongebruikelijke precisie en nauwkeurigheid elk stapje in hun denken en doen te verbaliseren, en zodoende te komen tot een volledige doorgronding van hun expertise. Magisch!
Resultaat
Het resultaat van dit project bestaat allereerst uit een prachtig tandwielen-demonstratiemodel, een eye-catcher voor op beurzen en voor op scholen. Een attribuut dat je uitnodigt om eraan te zitten en aan het hendeltje te draaien, zodat al die tandwieltjes gaan draaien. Een attribuut waar mensen mee spelen en dat vervolgens de ingang vormt tot gesprekken over tandwielen en hun toepassingsmogelijkheden. En daarnaast is er nu ook een cursus ontwikkeld, met bijbehorend boek, waarin de verzamelde kennis stap voor stap is opgetekend en toegelicht, zodat deze zowel intern als extern verspreid kan worden.
En wat was de rol van KSC? KSC bracht deze partijen bij elkaar. Zij jaagt dit soort samenwerking na. En zij wil andere bedrijven motiveren om ook die stap te wagen, om samen een platform te vormen om onze kennis op te presenteren, zodat we samen sterker staan. Want kennis delen dat doe je niet alleen. Dat doe je samen!