Roy van Bussel
Craft-Education (Eigenaar)
- ?
Binnen bedrijven gebeuren vaak fantastische dingen.
Lees meer24/7 Produceren
Binnen bedrijven gebeuren vaak fantastische dingen. Nieuwe technologieën worden ingezet om een nog beter rendement te behalen. 24/7 Produceren is hierbij het uitgangspunt waardoor uurtarieven laag gehouden kunnen worden.
Robot technologie, vision systemen, slimme ERP koppelingen zorgen er voor dat dit allemaal mogelijk gemaakt wordt. Het interessante hieraan is dat 10 jaar geleden gedacht werd dat dit veel manuren zou gaan schelen en dat de banen van de techneuten op het spel stonden. Vakmanschap uitgehold zou worden! Dit blijkt anno 2019 echter niet waar te zijn.
Tekort aan technisch personeel
Er is een chronisch tekort aan technisch personeel, van beginnend tot vak volwassen personeel. Er zijn veel meer spiluren beschikbaar dan hoofdjes en handjes die het proces aan kunnen sturen. Om dit proces van innovatie bij te houden moet je als bedrijf een positieve houding nastreven ten opzichten van innovatie. Kennisoverdracht en kennisborging is hierin een vereiste.
Voorlopers zijn belangrijk
Binnen een bedrijf zijn vaak een aantal mensen die voorop lopen in deze veranderingen. Deze personen zijn vaak leading in innovatieve processen. Dit is goed. Goed voorbeeld doet vaak goed volgen. De kunst is echter om deze voorlopers de taak op te leggen om het geleerde ook over te dragen naar anderen. Niet alleen “het kunstje” te laten zien, maar ook de manier van denken over te dragen. Het probleem bij deze experts is vaak dat ze niet weten wat ze weten. Ze zijn onbewust zeer bekwaam en alle (leer)stappen die ze gemaakt hebben zijn ze vergeten, alleen het eindresultaat telt… toch?
Verschil maken
Om anderen mee te nemen in je gedachtegang is het de kunst om in verschillende stappen kennis over te dragen. Leer te denken als de expert is hierbij de insteek. Een expert denkt namelijk in een bepaalde structuur. Een hele logische opbouw in denkpatronen en voorwaardelijkheden, althans voor de expert. Voor een beginner of iemand die een vak opnieuw moet leren is het vaak niet duidelijk hoe deze logische denkpatronen tot stand zijn gekomen en moet deze als “waarheid” aannemen. Dit maakt het vaak erg moeilijk om kennisoverdracht vanuit experts tot stand te brengen.
Project tandwielen
Binnen het project rondom kennisoverdracht bij tandwielen hebben we vanuit CRAFT Education de expert uitgevraagd. Door continu (de juiste) vragen te stellen komen we tot een samenhangend verhaal waarmee de beginnende vakman meegenomen wordt in de gedachtegang van de expert. Hierdoor wordt communicatie tussen de beginner en de expert vergroot en kan er sneller leren plaatsvinden op de werkplek. Kennisoverdracht via e-learning, kennis toepassen in de context van de dagelijkse praktijk: daar gaat het om bij kennisoverdracht in de continue veranderende wereld van techniek.