Jeroen van de Vorst
a+o (Adviseur e-learning oZone)
- ?
oZone het leermanagementplatform voor de techniek blijft niet stilstaan.
Lees meerInmiddels heeft oZone honderden enthousiaste gebruikers. En het leermanagementplatform voor de techniek blijft niet stilstaan. Sterker nog, onlangs onderging het een totale vernieuwing: oZone 2.0. “Kennis delen is de toekomst. Aan ons de taak om dat te faciliteren, het platform door te ontwikkelen en daarmee leren optimaal te stimuleren”, zegt Jeroen van de Vorst, bedrijfsadviseur/projectleider oZone namens de technische opleidingsfondsen. “De mogelijkheden zijn eindeloos.”
oZone is als een start-up binnen A+O Metalektro opgezet, met een multidisciplinair team van onderwijskundigen, contentontwikkelaars, multimedia-experts en adviseurs. “Ons uitgangspunt? Een kosteloos platform dat het organiseren van leren voor de technische sector laagdrempelig en praktisch mogelijk maakt. De online leeromgeving is eenvoudig in gebruik en breed inzetbaar. Van engineer tot productiemedewerker en van kantoormedewerker tot manager. Het is voor iedereen.”
Toegang grote hoeveelheid content
Technische bedrijven krijgen met oZone toegang tot een grote hoeveelheid leermodules. De bibliotheek is gevuld met handige instructiefilms, vaktechnische modules en opleidingsmateriaal over veiligheid. “In de nieuwe versie van oZone is het managen van leren nóg makkelijker geworden. Teamleiders, managers en opleidingscoördinatoren kunnen nu eenvoudig leertrajecten aanbieden maar ook volgen en sturen. Bovendien kunnen leermodules nu gebundeld aangeboden worden in de bibliotheek op basis van onderwerp. Een leerlijn dus, in plaats van losse modules.”
Eigen kennisonderwerpen toevoegen
Daarnaast kunnen bedrijven eenvoudig zelf leertrajecten maken en plaatsen. “Dat klinkt in eerste instantie lastig”, zegt Jeroen. “Maar dat valt allemaal mee. We hebben een vereenvoudigde auteurstool gebouwd, gericht op gebruikers die zelf geen didactische achtergrond hebben. De laatste 2 jaar hebben we diverse personen aan het ontwikkelen gekregen waaronder techneuten op de werkvloer, studenten, teamleiders en zelfs directie.” Alhoewel ‘schrijven’ in dit geval niet al te letterlijk genomen moet worden. “Onze tool werkt uitstekend samen met de filmpjes en foto’s die je gewoon met eigen telefoon kunt maken. En dat raad ik iedereen ook altijd direct aan. Wie leert er nu niet liever via beelden dan te moeten lezen?”
Begeleiding bij implementatie
oZone biedt ook ruim ondersteuning aan bedrijven. “In ons team zijn er nu vier adviseurs die in de verschillende regio’s bedrijven kosteloos helpen met het implementeren van oZone. Van het organiseren van leren tot het plaatsen van content. De meeste bedrijven starten met een eigen module voor het onboardingstraject van nieuwe medewerkers. Daarna volgen dan bedrijfsspecifieke werkprocessen. Wat de reacties van de bedrijven tot nu toe zijn? Het platform bespaart tijd en maakt het organiseren van leren echt mogelijk. En de begeleiding daarbij wordt zeer op prijs gesteld.”
Vóór en dóór bedrijven
Delen is de toekomst. “oZone is vóór en dóór bedrijven. Vroeger was kennis macht. Nu moet kennis echter gedeeld worden om de technische innovaties bij te kunnen houden die zich in sneltreinvaart ontwikkelen. Vandaar dat we bedrijven aanraden een gedeelte van hun basiskennis techniekbreed of gericht met een aantal andere bedrijven te delen. Het platform is ontwikkeld voor de technische sector. Hoe meer content in oZone, hoe beter. Vandaar dat we op alle mogelijke manieren samen willen optrekken met andere opleidingsfondsen, opleidingsinstituten, bedrijven, experts en initiatieven zoals het Knowledge Sharing Centre. KSC en Team oZone zitten op de zelfde lijn wat betreft kennisdelen in de sector. Laten we dan ook samen de handen ineenslaan en dit initiatief omarmen en met anderen kennisdelen gaan faciliteren.
‘Van engineer tot productie -medewerker en van kantoor -medewerker tot manager. oZone is voor iedereen.’
Het team blijft ambitieus
Met oZone 2.0 wordt de volgende stap gezet in het vooruit helpen van technisch vakmanschap. En het team blijft ambitieus. “We hopen in de toekomst oZone ook toegankelijk te maken voor openbare bibliotheken e.d. om ook niet-technici met technische kennis in aanraking te laten komen. Een mooie manier om instroom te bevorderen. En we zijn volop in gesprek met universiteiten en scholen om wederzijds content te delen. Voor bedrijven is het bijvoorbeeld interessant om ook cursussen op academisch niveau, zoals de Massive Open Online Courses (MOOCs) van universiteiten, in de bibliotheek te hebben. En voor scholen is de praktische content van bedrijven weer waardevol voor leerlingen. Op die manier kunnen we wellicht ons steentje bijdragen aan het ondersteunen van leeringen en studenten met interessante kennis rechtstreeks uit het bedrijfsleven. Verder blijven we ons best doen om oZone op de juiste manier door te ontwikkelen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we bedrijven de toekomst in helpen.”