Borgen
Een goed kennis plan is voor uw organisatie erg belangrijk. Het juiste gebruik van kennis brengt uw organisatie naar een betere toekomst.
Verschil in kennis
Maak een verschil tussen algemene kennis en beschermde kennis. Gebruik beschermde kennis of IP (intellectueel eigendom) kennis optimaal binnen uw organisatie om uw organisatie sterker te maken. Algemene kennis kan worden gebruikt als marketing voor uw organisatie.
Kennis plan
Ga op zoek naar de kennis binnen uw organisatie om deze kennis daarna breder in te kunnen zetten binnen uw organisatie. Denk daarbij dat dit initiatief de organisatie, dus iedereen, moet helpen te groeien en verstevigen. Dit initiatief begint dus op het directie niveau, het moet immers gedragen worden door de gehele organisatie.
Het hebben van de juiste visie waar u met uw bedrijf voor wilt staan en waar u in de toekomst naartoe wil is van essentieel belang. Het hebben van de juiste visie samen met het juiste kennisplan omschrijft de core van uw bedrijf.
Visie
Deze visie hoort gekoppeld te zijn aan een overzicht van competenties waar uw bedrijf over zou moeten beschikken en het niveau hiervan. Dit brengt u naar de experts. De volgende stap om dit duidelijk kenbaar te maken binnen uw organisatie en de verbindingen te leggen tussen verschillende afdelingen binnen uw organisatie. Door mensen actief bezig te laten zijn met hun competenties zal het niveau van hun stijgen. Uw personeel enthousiasmeren kennis te delen binnen uw gehele organisatie zal het niveau van uw gehele organisatie doen stijgen. Dit enthousiasmeren van uw personeel zal de cultuur binnen uw organisatie in een positieve manier doen veranderen, vanzelf gaat dit echter niet uithoudingsvermogen is hierbij absoluut noodzakelijk.
Visie > Toekomst > Core > Expert > Competenties > Communicatie > Leren > Marketing
Beschreven behoeftes in de piramide van Maslow
In het proces van kennis borgen zijn mensen een zeer belangrijke factor, dus wil je dit goed aanpakken dan is het snappen wat voor je medewerker belangrijk is van groot belang.
De piramide van Maslow kan hierbij helpen.
- Zelfontplooiing (zelfactualisatie)
Studie, creativiteit, problemen oplossen, ethiek, onbevooroordeeld, jezelf kunnen zijn, zelfbewustzijn. - Erkenning, waardering en zelfrespect.
Status, prestige, achting, succes, zelfwaarde, respect van en voor anderen. - Vriendschap, liefde en positieve relaties.
Liefde, vriendschap, erbij horen, genegenheid, familie. - (lichamelijke) Veiligheid en zekerheid
Veiligheid, orde, stabiliteit, gezondheid, bescherming. - Basale lichamelijke behoeften
Ademen, eten, drinken, seks, slaap, ontspanning, beweging.
tsjakka
Groei van mens en organisatie
Een organisatie kan niet leren dat kan alleen worden gedaan door mensen. Dus de juiste samenwerking kan leiden tot de juiste kennis opbouw.
- Vergeet hierbij niet, rekening te houden met de wens en passie van je medewerkers.
- Het moet ons project worden, iedereen moet zich herkennen in zo’n project.
- Een gemotiveerde medewerker laat uw bedrijf floreren.
- Medewerkers maken samen het bedrijf.
Stimuleer samenwerking
- Medewerkers maken samen het bedrijf.
- Samen bouwen aan het fundament van uw bedrijf.