Karel Driesse
Inalfa Roof System Group (Global Program Manager Inalfa Academy)
- ?
“Als je snel wilt gaan, ga alleen. Als je ver wilt komen, ga samen”.
Lees meerDit oude Afrikaanse gezegde is als geen ander van toepassing op kennisdeling. Wellicht herken je het volgende binnen je eigen organisatie. Experts in een organisatie hebben geen tijd om hun kennis te delen, omdat ze een overvolle agenda hebben om de dagelijkse problemen te tackelen. Hierdoor blijft de kennis bij één of enkele personen en wordt slecht gedocumenteerd en onderhouden. Het vinden van betrouwbare bronnen is onmogelijk, waardoor op verschillende afdelingen hetzelfde wiel wordt uitgevonden. De organisatie maakt kennis niet productief.
De afgelopen decennia heeft een verschuiving plaatsgevonden van een focus op het informatie verzamelen naar een focus op het productief maken van kennis. Kennis wordt productief als de creatie en toepassing van kennis resulteert in stapsgewijze verbeteringen en radicale innovaties van procedures, producten en services binnen een organisatie.
Ik zie meerdere fenomenen die invloed hebben op het effectief delen van kennis. Ik belicht hier drie daarvan. Ten eerste de exponentiele groei van informatie, kennis en innovatie in de wereld. Ten tweede, organisaties veranderen te traag om deze versnelling te kunnen bijhouden. En als laatste de exponentiele groei van computerkracht.
Om te voorkomen dat de aanwezige kennis al achterhaald is voordat deze is vastgelegd, wordt steeds meer gekozen om alleen kritische kennis expliciet te maken, die dan meteen degradeert tot informatie. Daarnaast worden oplossingen bedacht die 3 C’s ondersteunen: connectie, collaboratie en co-creatie. Het vinden en toepassen van kennis, vooral dus ook in de hoofden van mensen, wordt daarbij in toenemende mate geholpen door machine learning.
Echter is er een limiet aan wat een persoon aan informatie en kennis kan bevatten. Dit limiet is dus ook van toepassing op een organisatie. Gezien de exponentiele groei van kennis en informatie in de wereld, en de halfwaardetijd van de validiteit daarvan, is het onhoudbaar dat organisaties hun kennis binnen hun eigen muren houden en zullen zij een beroep moeten doen op ‘externe kennis’.
Om kennis productiviteit in een organisatie te optimaliseren moet er ook kritisch gekeken worden naar het organisatie model. Martec’s wet vertelt dat kennis en innovatie weliswaar exponentieel groeien, maar dat een organisatie zich slechts logaritmisch kan aanpassen. Dit betekent dat er een ‘gat’ ontstaat, dat uiteindelijk om een ‘reset’ van de organisatie vraagt om gedicht te worden. Een klassiek hiërarchisch organisatie model is onhoudbaar want dit vertraagd kennisdeling. Er is een ‘losser’ netwerk model nodig om de kennis effectiever te transporteren. Binnen organisaties, maar ook over organisaties heen. Organisaties zullen elkaar moeten opzoeken en samenwerken. Dit kan in de waardeketen zijn (klanten en leveranciers) maar zeker ook in de opleidingsketen (scholen, universiteiten en opleidingsbedrijven).
Wil je verder komen? Ga dan samen en onthoud:
Kennis is niet te managen. Informatie is te managen. Kennis is een vermenging van informatie en ervaring, en daarmee van de persoon zelf. Maak kennis
productief door mensen te koppelen. Richt je
organisatie, processen, tools, rollen en taken dusdanig in dat kennis delen een cultuur wordt. Het management speelt hierbij een grote rol.
Kennis is niet gelijk aan macht. De meeste kennis heeft geen onderscheidende waarde ten opzichte van
collega’s, leveranciers, scholen of concurrenten. Niet delen betekent dat kennis niet productief zal zijn.
Het meeste is al bedacht. Zoek connectie en
samenwerking met collega’s, afdelingen, maar ook met andere organisaties.